Den kinesiska regeringen har idag beviljat NEVS ansökan om att få starta produktion av elbilar vid produktionsanläggningen i Tianjin.

– Jag är mycket tacksam för godkännandet av vår elbilsproduktionslicens som vi nu mottagit. Det är en väldigt viktig milstolpe för NEVS som är grundat på Saabs 70-åriga historia. Det innebär att vi nu kan ta nästa steg för att realisera vår långsiktiga vision - att forma mobilitet för en mer hållbar framtid, säger Kai Johan Jiang, styrelseordförande NEVS.

NEVS är den första biltillverkaren med utländska delägare som har beviljats med en ny produktionslicens för elbilar i Kina av den kinesiska myndigheten NDRC. Produktionslicensen är ett krav för att man ska få starta produktion av elbilar i Kina.

NEVS produktionsanläggning i Tianjin är under uppbyggnad och planeras att stå klar i slutet av 2017 med en årlig produktionskapacitet av 200 000 elbilar.

Elbilsmarknaden växter snabbt i Kina. NEVS plan är att utveckla en produktportfölj av elbilar och mobilitetslösningar globalt och med Kina som den första och viktigaste marknaden de kommande åren. Den kortsiktiga planen är att leverera 150 000 9-3 Sedan elbilar till samarbetspartnern Panda New Energy, vilket är ett nytt företag som fokuserar på leasing av elfordon.

För mer information vänligen kontakta:
Ulrika Hultgren
Presschef
ulrika.hultgren@nevs.com

Fakta om NEVS
NEVS vision är att forma mobilitet för en mer hållbar framtid. Kärnan till detta är en global portfölj av elbilar inom premiumsegmentet, kompletterat med mobilitetstjänster och hållbara stadslösningar. NEVS grundades 2012 och förvärvade huvuddelen av tillgångarna i Saab Automobiles konkursbon. Företaget ägs av National Modern Energy Holdings Ltd, Tianjin Binhai Hi-Tech Industrial Development Area (THT) och State Research Information Technology Co, Ltd (SRIT). NEVS huvudkontor och centrum för forsknings- och utveckling finns i Trollhättan, Sverige. NEVS anläggning för fordonsproduktion ligger i Trollhättan, med en andra produktionsanläggning och ett forsknings- och utvecklingscenter under uppbyggnad i Tianjin, Kina, samt en produktionsanläggning i Fujian, Kina.