Med visionen att skapa en mer hållbar framtid deltar NEVS på CES Asia 2017 i Shanghai, där det nya konceptet InMotion är en viktig del mot framtidens mobilitetslösningar för storstäder.

Som ett viktigt steg att nå den visionen är det nu klart att NEVS´ Tianjin Joint Venture NNEV (National New Energy Vehicle Co Ltd) kommer att använda Microsofts avancerade molntjänster som grund för NEVS´ globala mobilitetstjänster.

Det nya samarbetsavtalet syftar till att ytterligare förbättra upplevelsen av NEVS produkter och tjänster. Genom att NEVS nu får tillgång till Microsofts marknadsledande teknologier för digital uppkoppling, har företaget fått en viktig förutsättning för att förbättra de produkter NEVS kommer att erbjuda i framtiden.

”Microsoft, med deras stora kunnande och breda erfarenhet av digitala tjänster, kommer att ha en viktig roll i NEVS övergång från att vara en elbilstillverkare till att bli ett företag som erbjuder mobilitetslösningar. Vi ser fram emot ett djupare samarbete inom områden som uppkoppling av bilar, molntjänster och artificiell intelligens för att skapa nya möjligheter för framtidens fordonsindustri”, säger Mattias Bergman, vd på NEVS.

”Den fjärde industriella revolutionen, som representeras av den digitala övergången har skapat möjligheter och utmaningar utan motstycke. Ett antal tekniska innovationer som molntjänster, digital uppkoppling för bilar och artificiell intelligens leder den nya teknologiska och industriella revolutionen. Microsoft har noga följt utvecklingen och den ökande efterfrågan av fordon som drivs av olika energislag, uppkoppling mellan bilar och hållbara mobilitetslösningar. Det är en ära för oss att få delta i det här samarbetet. Vi kommer att stödja NNEV´s satsning på digitalisering och på en informationsplattform fullt ut. Vi avser att tillsammans bygga upp ett forsknings- och utvecklingscenter på nationell nivå med en ny elbilarsproduktion som bas för att ligga i linje med Kinas utvecklingsstrategi när det gäller nya växande branscher, inom sektorer som fokuserar på att minska energiförbrukningen och värna om miljön”, säger Alain Crozier, ordförande och koncernchef för Microsoft Greater China Region.

Om NEVS

Media Contact: