I ett gemensamt utvecklingsprogram kommer NEVS och ICONIQ Motors att utveckla bilmodeller under sina respektive varumärken. ICONIQs fordon kommer att tillverkas i NEVS samägda fordonsfabrik i Tianjin, Kina, medan NEVS fordon kommer att tillverkas både i Trollhättan och i Tianjin.

Samarbetet innebär utveckling av gemensam teknik för framtida fordon genom att dra nytta av svensk fordonsexpertis för att nå industriella synergier.

Samarbetet tecknades under Shanghai Autoshow nyligen, där ICONIQ Motors presenterade sin e-MPV SEVEN. Produktionsstart för SEVEN kommer att vara från 2019.

- Jag är glad för partnerskapet med Iconiq, som delar NEVS vision om hållbar mobilitet. Vårt samarbete kommer att ge oss bägge ett bättre gemensamt resultat, säger Mattias Bergman, VD för NEVS.

NEVS kommer att utveckla ett E-segment EV Commuter-fordon, med produktionsstart 2020.

Både NEVS och ICONIQ ingår i Tianjins THT EV Eco-system, och kommer i samarbetet att utnyttja sina respektive styrkor för att förse den kinesiska marknaden och resten av världen med högkvalitativa elfordon.

Tillverkningsanläggningen i Tianjin är för närvarande under uppbyggnad utifrån internationella standarder för att säkerställa högsta kvalitet. Den kinesiska regeringen beviljade NEVS joint venture-bolag den nionde EV-tillverkningslicensen i januari 2017.

Om ICONIQ Motors

ICONIQ Motors är ett nytt elbilsvarumärke som har ingått ett samarbete med W Motors, skaparen av supersportbilen Lykan Hypersport.

Utifrån W Motors mycket starka design-DNA kommer ICONIQ att leverera på de senaste förväntningarna på en premium-transport med elegans, räckvidd och en unik passagerarupplevelse.

Modellen SEVEN är ICONIQs första helt elektriska fordon inom MPV-premiumsegmentet. ICONIQ Motors har också planer på att introducera fler modeller utifrån utvecklingssamarbetet med NEVS.

Fakta om NEVS

NEVS första elbil på marknaden blir 9-3 Sedan i Kina, möjligen följd av andra modeller av 9-3 innan den globala lanseringen av NEVS nya EV Commuter som sker 2020.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Östlund, kommunikationschef
mikael.ostlund@nevs.com